Alkoholkonsum under graviditet, gir kortere barn

Ifølge forskere ved Pittsburg-universitetet i USA, kan selv mindre inntak av alkohol føre fosteret skader, og veksten kan reduseres helt opp i ungdommen.

Av ODDMUND HARSVIK

Skader på barn som er født av mødre med et misbruk av alkohol under fødselene, er ikke ukjent. Men nå dokumenteres det at det slett ikke trenger være såkalt misbruk. Men at selv svært små doser alkohol kan medføre at barnet er født med hemmet vekst.

Forskerne ved Pittsburgh-universitetet i USA har fulgt en stor gruppe barn i 14 år for å se hva slags effekt mors bruk av alkohol, narkotiske stoffer og tobakk har på barna. De som deltok i alkoholdelen av undersøkelsen er blitt undersøkt i forkant av fødselen og åtte måneder, 18 måneder, tre år, seks år, ti år og 14 år etter nedkomsten.

Psykiatriprofessor Nancy L. Day forteller at de mødrene som er blitt undersøkt har hatt et lett til moderat forbruk av alkohol. Og hun poengterer at det er denne gruppen som representerer den vanligste formen for alkoholbruk under svangerskapet.

Selv om altså mødrene slett ikke drakk så fryktelig mye, så oppdaget forskerne betydelige vekstforskjeller. 14-åringene var kortere, lettere og smalere rundt hodet enn sine jevnaldrende. Undersøkelsen viser at forskjellene blir større jo mer mor drakk under graviditeten, men at det er en betydelig negativ effekt allerede ved et lett alkoholforbruk.

Psykiatriprofessor Sandra W. Jacobson ved Wayne State-universitetet, mener at det er betydningsfullt at en kan se virkningen av alkoholbruken på barna 14 år etter, sier Hun peker på at veksthemmelsen ble funnet hos barna til kvinner som slett ikke var alkoholikere. Det var særlig alkoholforbruket de første tre månedene som påvirket barna.

En dansk studie at selv om gravide får informasjon om alkoholens skadelige effekter på barnet, så endrer dette ikke den gravide kvinnens syn på det å drikke. Undersøkelsen blant kvinner som tok graviditetskurs viste nemlig at hele 76 prosent mente at det var helt ok å drikke litt, rapporterer Dagsavisen.

Harsvik Media.